Powered by Jasper Roberts - Blog

Veckans

VECKANS SÄMSTA: Att kroppen börjar strejka vilket leder till regelbundna mjölksyresamlingar i benen.

VECKANS BÄSTA: .. även denna vecka kan yogan klättra upp bland topp-3 men också att tiden går så himla fort. Trodde sista 10-12 veckorna skulle kännas som en evighet men det rullar på.. I veckan har jag varit och tagit lite blodprover och vägg- i vägg låg förlossningen så fick sticka in huvudet och kika. Ska bli spännande att se om det är där vi hamnar när det är dagen D!

VECKANS FRUKOST: måndagens frukost med vår granne Sarah. Lyx att ha så mycket vänner i huset.

VECKANS MISS: .. att hålla tätt när man nyser eller drabbas av ett akut skrattanfall. Supersvårt!

VECKANS PYSSEL: .. mitt "fotoalbum" till knodden

 
VECKANS ROLIGASTE: Äntligen har jag börjat lära mig redigera filmklipp i telefonen. Det går så mycket smidigare än att sitta vid datorn. Jag har en tendens att filmerna jag gör vid datorn blir så mycket längre. På instagram vet ni ju att filmerna får vara runt 1minut.

 
Har ni några förslag på vad jag skulle kunna filma?
 
VECKANS LÄNGTAN: .. gå in i april. Vill ha vår och hämta barnvagnen!
 
PLANER FÖR KOMMANDE VECKA: Jobba några pass beroende på hur kroppen känns och försöka få till 1 eller 2 kortare gympass.
 
VECKANS SPÄNNANDE: .. Denna chokladsemla var spännande att testa. Jag är som sagt var inte så mycket för semlor om dom inte är hemgjorda men denna var okej. Tycker bullen kunde varit saftigare men fyllningen var super!
 
 
Mums!

Frukostdejt en vanlig fredag

G O D  M O R G O N!

Inatt har jag faktiskt sovit hyfsat bra vilket alltid är ett plus. Upplever mina hormoner och humör som något mer stabilt när man har lyxen att just kunna ges chans och samla på sig lite sömntimmar på kontot. Det gör gott helt klart! Visste ni att sömn inte är något man kan ta igen? Eller stämmer det? Har sett otroligt mycket artiklar och dokumentärer om detta. Vissa påstår att djupsömnen går att ta igen men inte REM-sömnen. Och det är REM-sömnen som behövs för att vi inte ska bli fräsiga och nedstämda.
 
.. Från det ena till det andra. Igår slängde jag ihop denna frulle som ni kan se här nedan och jag tror det blir något liknande idag. Nicole är nämligen påväg hit för lite mysfrulle.
 
 
Recept? Filmjölk, fryst banan, hallon och blåbär. Mixa allt samman. Toppade med hemmagjord granola, rysk yoghurt, kokosflingor, honung och filéad blodapelsin. 
 

Profylax, picklad rödlök och att Oscar inte höll sitt löfte

Hallå!

Strax ska jag dra på mig dom absolut varmaste kläderna jag kan finna i garderoben. Blir redan svettig bara av tanken (.. hoppas någonting passar) och ge mig ut på en förhoppningsvis skön, långsam och välbehövlig promenad med Sandra och lilla Noah.

Imorse såg jag en dokumentär från SVT om mjölkindustrin i världen, det vita guldet. Tycker verkligen ni ska ta er tid och titta. Jag som själv konsumerar mjölk fick mig en redig tankeställare. Här kan ni klicka er in och se dokumentären. Finns uppe i ca 2mån till.
 
.. efter att ha sett färdigt den styrde jag upp lite picklad rödlök till kvällens middag. Matkassen kom i söndagskväll så vi har alla rätter kvar då vi lyxade till det med Ramblas igår efter att ha genomfört första delen (ett tillfälle kvar) av profylaxkursen. Såna här saker är Oscar förj*vla bra på. Han säger att vi ska köra en spontanare till middag, jag är trött (kl började bli runt 21), han får med mig och såfort vi slog oss ner kände jag att "yes, detta var verkligen vad jag behövde". Påtal om Oscar är han fortfarande vid liv och fullt medveten men han är ungefär 7veckor sen med sitt blogginlägg han utlovade i slutet av december. Angående profylaxkursen kan jag skriva mer om det i ett separat inlägg om ni önskar. Eller så kan Orre få det ansvaret. (vet att du läser detta - känn dig ordentligt träffad).
 
Ikväll blir det hur som helst burgare med sötpotatis på menyn. Picklad rödlök ingick inte i rececptet men kände för att slänga ihop en liten skål som får stå och gotta till sig i kylen fram tills servering.

.. att pickla är sjukt bra för att hålla maten fräsch och ätbar betydligt längre. Det är när mjölksyrebakterierna i grönsakerna lösgörs som det bildas en naturlig konservering. Syran + ättikan ger den (inte helt otippat..) syrade smaken och bidrar till att hjälpa kroppen att lättare ta upp närngsämnen som ex järn ur maten.

Här nedan kommer receptet:
1.5 dl vatten 
0,5 dl ättika 
1 dl strösocker.
Blanda ihop ovansående ingredienser i en skål. Skiva önskade grönsaker och lägg ner i spadet. Ju längre dom får ligga i desto godare blir dom (enligt mig).
 
Nu måste jag rusa. Vi hörs en annan dag. Eller typ hela tiden på instagram!