Powered by Jasper Roberts - Blog

Vad du ska äta efter träning?

Det är så roligt att ni kommenterar så mycket - Hur ofta jag tränar, hur jag äter före och efter träning och när på året jag föredrar att träna är några frågor jag tänkte svara på nu.

Jag tränar ungefär varannan - var tredje dag och måste alltid, alltid, alltid ha någonting i magen före. Spelar ingen roll om det är morgon, lunch, eftermiddag eller kväll. Jag föredrar dock att träna på morgonen så jag brukar gå upp, äta en väldigt liten frukost som kan bestå av ett litet glas smoothie eller ett kokt ägg, gör mig i ordning i lugn och ro för att sen promenera ner till gymmet och köra ett pass på 30-60minuter. Efter träningen är prio ett f r u k o s t. En ordentlig och stabil sådan! Här är det många, framförallt kvinnor som gör fel - som tänker att dom har varit duktiga och tränat så därför äter dom inget. Asså what?! Största misstaget! När du tränar bryter du ner din kropp och när du äter och vilar bygger du upp den så vad du än gör - ät efter träning! När jag kör styrketräning är jag inte så noga med att vänta en speciefik tid innan jag kör igång. Däremot när det är kondition försöker jag äta 1-2 timmar innan passet för att minska risken för håll. 

Roligast att träna på är helt klart våren - säger jag nu. Varför? På våren är jag som allra duktigast på att köra mina konditionspass. Solen går upp tidigt och är uppe längre på dygnet så det blir lättare att ta sig ut. Någonting jag tappar under sommaren är styrkan, vill inte vara inomhus när temperaturen är på plus! 

Förslag på mellanmål före- och efter träning. (Gör det inte svårare än vad det är!)
- En banan eller valfri frukt. 

Rågbrödsmacka med ägg och tomat. 
 
- Smoothie eller kvarg med nötter. 
- Kokt ägg. 
- Keso med banan, nötter eller frukt. 
- Bananpannkaka med keso och kanel.
- Några skink- och ostrullar med tomat eller avokado. 
Halsojunkie - Hur ska jag äta före och efter träning? - Hälsojunkie - Mellanmålstips - Tips mellanmål - Tips på mellanmål
Sarah

Bananpannkaka låter gott :)