I samarbete med Babygruppen har jag dom senaste veckorna låtit er följa med mig på både gravidyoga och profylaxkurs. Idag var sista och 5e yogaklassen och i samband med det tänkte jag ge er och mig själv en resumé på hur jag upplevt dessa veckor och hur jag tror att detta kan hjälpa mig under förlossningen. 

Om ni är sugna på att testa Gravidyoga, profylax eller någon utav deras kurser kan ni klicka er in här!
 
Om jag var helt grön när jag började på gravidyogan? Nej, men inte heller en "yogis". Jag har testat på ren avslappningsyoga, klassisk yoga, tuffare yoga med inslag av styrka och stabilitet samt hot yoga. Yoga som utförst i en sal med 38-40graders värme. 
 
Gravidyoga har verkligen varit ett fantastiskt verktyg jag kommer bära med mig genom otroligt många tillstånd. Det här med andning och kroppskontroll har jag inte bara nytta av när det väl är dags för förlossningen utan också i vardagssituationer. Jag har som sagt var gått 1 gång i veckan, 1.5h per gång, under totalt 5 veckor. I början var jag skeptisk (enbart) pga oro för att mitt illamående var påväg tillbaka och jag ville inte känna mig pressad/ tvingad att ha inbokade pass. Då visste jag ju inte att att yoga kan förebygga och minska risken för illamående! Precis som med de flesta träningsformer kan du även välja helt utifrån dig själv och din dagsform när det kommer till ansträngningsgrad.
 
Jag har verkligen älskat mina onsdagar (tror ingen missat de..). Att ha en fast tid och dag att åka iväg på har varit guld. Roligt att träffa andra gravida, vem vet, det kanske är där du/ ni kommer träffa er sanna rulla-barnvagns-kompis med inför framtidens mammaledighet? 
 
Åsa och Helena

Vart finns Babygruppen? Jag har gått yogan på Humlegårdsgatan 13 inne på Östermalm och profylaxkursen gick vi (prof. är 2 tillfällen) på Götgatan. Spana in deras hemsida, där hittar du en plats som passar dig. Yogan har jag ensam gått på utan sambo och profylaxen går man tillsammans med sin sambo/partner. Jag tänkte inte lyfta profylaxen så mycket mer utan hoppas istället på att Oscar kommer kunna hålla vad han lovat gällande sitt blogginlägg och dela med sig lite av vad han fått med sig från profysen..
 
Min instruktör under yogan har varit Helena Ihre som varit och är helt amazing! Lugnet själv och så otroligt proffsig. Jag har svårt att sitta still, blunda, andas och vara lugn. Det har inte varit några problem! Att ha en Leg. barnmorska som instruktör är toppen av flera anledningar. Jag vet att hon har koll och det ges alltid tillfälle att ställa frågor. Hade hon arbetat på förlossningen hade jag fasiken krigat riktigt ordentligt för att få ha henne i rummet. Sen har vi underbara Åsa. Åsa är också leg barnmroska och även VD /Verksamhetschef för hela Babygruppen. Har redan spanat in deras Mamma och baby-pilates, Mamma och baby-yoga samt utomhus mammaträning framåt sommaren/hösten. Någon som är sugen på att joina?
 
En bild från Humlegårdsgatan 13.
 
För dig som velar mellan om du ska investera i dig själv eller ej får du några konkreta punkter här nedan som kanske kan hjälpa dig på traven..

Yogan ger dig:
- mer energi 
- minskar och förebygger vanliga gravidåkommor.
- du blir bättre på att slappna av och att vara i "nuet".
- du kan minska ditt illamående.
- får lättare att sova, hantera oro, rädsla och stress.
- du får redskap på hur du stärker bandet mellan mamma och bebis innan knodden kikar ut.
- du får en snabbare återhämtning efter förlssning. 
 
Visst är det häftigt när man känner hur rädslan inför förlossningen rinner av en & man bara blir mer & mer förväntansfull?
Detta var allt från mig för denna gång. Vi hörs snart igen!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress